HomeWervingsprofiel

Wervingsprofiel

Wervingsprofiel
Lid raad van toezicht
tevens voorzitter commissie kwaliteit & veiligheid 


CuraMare als organisatie
CuraMare geeft vorm aan de zorg op de Zuid-Hollandse eilanden+. Aan alle inwoners biedt
CuraMare integrale zorg: persoonlijk, passend en nabij. Met continue innovatie om de zorg
toegankelijk en beschikbaar te houden.

Ruim 3.100 medewerkers en vele vrijwilligers werken met toewijding aan de zorg voor
tienduizenden cliënten en patiënten op jaarbasis. CuraMare is een organisatie die sterk is
verbonden met het ‘eiland’ (is onder andere de grootste werkgever) en werkt nauw samen
met verschillende (zorg)organisaties. CuraMare biedt ouderenzorg, thuiszorg, ziekenhuiszorg,
verloskundige zorg en paramedische zorg.

Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland voorziet in medisch specialistische
basiszorg PLUS en acute zorg aan patiënten uit de regio Goeree-Overflakkee, SchouwenDuiveland en Voorne-Putten. Samen met het Maasstad Ziekenhuis vormt het ziekenhuis een
coöperatie die de zorg in Spijkenisse Medisch Centrum organiseert. De ziekenhuiszorg is ook
georganiseerd in de poliklinieken in Brielle en Hellevoetsluis.

CuraMare Thuiszorg/Wijkverpleging werkt vanuit 5 teams in de regio en biedt
wijkverpleging, persoonlijke zorg, medisch specialistische verpleging en hulp in het
huishouden.

CuraMare Behandeling biedt (para)medische zorg ten behoeve van de ouderenzorg en
(geriatrische) revalidatiezorg op de woonzorglocaties, in het ziekenhuis en in de polikliniek
Brielle. Daarbij gaat het onder andere om specialisten ouderengeneeskunde, fysiotherapie,
diëtetiek en psychologie.

ZVGO woonzorglocaties bieden wonen met zorg en verpleging en kortdurend verblijf. De
woonzorgcomplexen bieden appartementen voorzelfstandig wonen met zorg en
ondersteuning indien nodig.


Kernwaarden van CuraMare
Alle medewerkers, vrijwilligers, raad van bestuur en raad van toezicht van CuraMare werken
en handelen vanuit een aantal verbindende normen en waarden. Dit is de ziel van onze
organisatie.

Deskundigheid betekent de belofte datgene wat de medewerkers doen, goed te doen.
Werken volgens professionele standaarden, het nemen van verantwoordelijkheid voor het
handelen, open staan voor de mening en wensen van anderen en het handelen laten toetsen
door derden.

Gastvrijheid is het uitgangspunt voor iedereen waaraan zorg wordt geboden. Dit betekent
verplaatsen in de gedachtewereld van de patiënt, cliënt, bezoeker en medewerker, oog
hebben voor zijn of haar wensen en zorgen voor een veilig en welkom verblijf.

Compassie of mededogen is de drijfveer om ieder mens te behandelen zoals ‘wij zélf
behandeld willen worden’ met waardigheid en respect voor lichamelijk en geestelijke
integriteit. Als volwassenen en gelijkwaardige mensen.

Vertrouwen is geloven in datgene wat nog niet gezien kan worden. Trots zijn op het
vertrouwen dat patiënten, cliënten, bezoekers en medewerkers in CuraMare stellen. Om het
vertrouwen te rechtvaardigen is CuraMare recht door zee, ‘doen we wat we zeggen en zeggen
we wat we (gaan) doen, zijn we integer, communiceren we open en actief over zaken die
misgegaan zijn, boeken we resultaten en zijn we continu aan het verbeteren’.


Identiteit
Het ziekenhuis en de woonzorglocaties hebben ieder een identiteitsraad die het unieke
karakter en de eigenheid van de locatie bewaakt. De identiteitsraad overlegt met het
management en de raad van bestuur, adviseert over identiteitsbeleid en is o.a. betrokken bij
de werving van geestelijk verzorgers. Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis en de locaties
Nieuw Rijsenburgh en De Vliedberg kennen een protestants-christelijke grondslag. De
locaties Bestenwaerd en Ebbe & Vloed gaan uit van een algemene identiteit.

Governance en organisatiestructuur

Structuur
CuraMare richt zich op hoogwaardige spoedzorg, ziekenhuiszorg, geboortezorg, kort- en
langdurende ouderenzorg en thuiszorg. Cure en care onder ‘één dak’. Er is een
overkoepelende stichting CuraMare die bestuurder is van de onderliggende stichtingen: het
Van Weel-Bethesda Ziekenhuis, Zorg en Verpleging Goeree-Overflakkee (ZVGO) en de
Ondersteunende Diensten CuraMare (SOD).

Besturing
Het bestuur van CuraMare bestaat op dit moment uit twee statutair bestuurders en één
(titulair) interim bestuurder. Er wordt toegewerkt naar een nieuw passend bestuursmodel voor
CuraMare, waarbij onder andere vormen van co-bestuur met de medische staf worden
verkend en het ontwikkelen van duaal management op alle niveaus in het ziekenhuis.

De bestuurders rapporteren aan de raad van toezicht die op dit moment bestaat uit vier leden
en een vacante positie. CuraMare neemt de principes van good governance als uitgangspunt
zoals die zijn verwoord in de Governancecode Zorg 2022. Daarnaast zijn de taken en
verantwoordelijkheden beschreven in de statuten en de reglementen voor toezicht en bestuur.
De raad van toezicht is toezichthouder van Stichting CuraMare en de onderliggende
stichtingen.

Toezichtvisie
De raad van toezicht heeft eind 2023 zijn toezichtvisie geactualiseerd. De raad houdt toezicht
vanuit de gedachte ‘dat doen wat nodig is’ om de raad van bestuur maximaal van waarde te
laten zijn voor onze bewoners, patiënten, medewerkers, organisatie en omgeving en daarbij
de voorwaarden te scheppen om CuraMare blijvend resultaten te laten boeken. De raad heeft
daarbij oog voor de bijdrage van CuraMare aan een duurzame ontwikkeling van de
samenleving op de Zuid-Hollandse eilanden+. De raad van toezicht handelt vanuit de
bedoeling, betekenisvol en waardegericht.

Taken raad van toezicht

De raad van toezicht kent drie hoofdtaken:

  • De raad oefent toezicht uit op de raad van bestuur ten aanzien van het strategisch beleid en de algemene gang van zaken binnen de organisatie en verleent goedkeuring aan bepaalde besluiten.
  • De raad fungeert als werkgever van de raad van bestuur.
  • De raad functioneert als klankbord voor de raad van bestuur en daarmee voor de  organisatie.


In iedere vergadering staat een (actueel) thema centraal waarbij de toezichthouders met de
raad van bestuur de dialoog aangaan over uiteenlopende onderwerpen. Andere belangrijke
thema’s zijn: de realisatie van de doelstellingen van de organisatie, de kwaliteit en veiligheid
van de geleverde zorg, de strategie en de risico’s die verbonden zijn aan de activiteiten van
CuraMare, het financiële verslaggevingsproces, goedkeuring jaarrekeningen, goedkeuring
begrotingen en de naleving van de wet- en regelgeving.

Samenstelling raad van toezicht
De samenstelling van de raad is gericht op een combinatie van ervaring, deskundigheid en
onafhankelijkheid die de raad in staat stelt om aan zijn taken en verplichtingen te voldoen. De
raad van toezicht is zich bewust van de integrale verantwoordelijkheid en streeft ernaar dat
binnen de raad de verschillende deskundigheden zoals beschreven in de algemene
profielschets (financiën, bestuurlijke ervaring, ervaring in de zorg, digitalisering, innovatie en
ondernemerschap, duurzaamheid, arbeidsverhoudingen en organisatieontwikkelingen en
toezicht op netwerken) vertegenwoordigd zijn. De verbinding van CuraMare met de eilanden
en haar bewoners en ondernemers wordt gekoesterd en vormt een essentiële hoeksteen van
de continuïteit van de organisatie. Deze verbinding wil CuraMare ook graag tot uitdrukking
brengen in de samenstelling van de raad van toezicht. Om de raad te verbinden met de
identiteit en aan te sluiten bij de cultuur van CuraMare, woont een deel van de raad van
toezicht in de regio en is een deel (meelevend) lid van een van de protestantse kerken.

Commissies
De raad van toezicht heeft drie commissies:

De auditcommissie
De auditcommissie houdt toezicht op, controleert en adviseert de raad van bestuur
over onder andere het te voeren financieel en financieel-administratief beleid inclusief
de risicobeheersingssystemen, dataveiligheid, investeringsbeleid, toepassingen van
ICT en bouw- en huisvesting gerelateerde vraagstukken.

De personeel- en benoemings- en remuneratiecommissie
Deze commissie bereidt de besluitvorming voor door het doen van voorstellen en
aanbevelingen inzake HRM gerelateerde onderwerpen, governance, benoemingen,
functioneren en honoreren van de leden van de raad van bestuur en van de raad van
toezicht.

De commissie kwaliteit en veiligheid
De commissie kwaliteit en veiligheid adviseert de raad van toezicht om het toezicht op
het terrein van kwaliteit en veiligheid uit te voeren. De commissie heeft daarbij onder
andere als taak het (voorgenomen) kwaliteits- en veiligheidsbeleid van de raad van
bestuur te toetsen en op te treden als klankbord voor de raad van bestuur en zowel de
raad van bestuur als de raad van toezicht te adviseren op het gebied van kwaliteit en
veiligheid.
De raad van toezicht vergadert regulier ongeveer acht keer per jaar. Daarnaast zijn er de
commissievergaderingen (vier keer per jaar), locatiebezoeken en jaarlijkse contacten met de
adviesorganen binnen CuraMare.

Adviesorganen
Voor de raad van bestuur en de raad van toezicht zijn er verschillende belangrijke
adviesorganen, zoals de (gezamenlijke) cliëntenraden, de ondernemingsraad, de
Verpleegkundige Advies Raad (VAR), het bestuur van de medische staf en de identiteitsraden.


Vacature
Binnen de raad van toezicht is er op korte termijn een vacature voor een lid raad van toezicht
met inhoudelijke branchekennis en tevens voorzitter van de commissie kwaliteit en veiligheid.
Dit is een zetel op voordracht van de (gezamenlijke) cliëntenraden.


Kandidaat profiel
De kandidaat heeft een zorginhoudelijke/medische achtergrond op academisch niveau of
daaraan gelijkwaardig, alsmede kennis van strategische vraagstukken die in de zorg in het
algemeen en in ziekenhuizen en VVT-organisaties in het bijzonder spelen. Daarnaast dient
dit lid in staat te zijn om ondanks eigen specialisaties een onafhankelijke visie te hebben om
zo zijn/haar brede kennis en inzichten optimaal ten dienste te kunnen stellen aan de raad van
toezicht en de raad van bestuur.

Voor wat betreft deze vacature dienen kandidaten specifiek te voldoen aan de volgende
vereisten:

  • een zorginhoudelijke/medische achtergrond op academisch niveau bij voorkeur op het snijvlak van ouderenzorg en ziekenhuis;
  • actuele kennis met betrekking tot zorginhoudelijke ontwikkelingen;
  • een overkoepelende visie op kwaliteit en veiligheid en een aansprekende visie op (toekomstige) ontwikkelingen in en rondom de ziekenhuis- en thuis- en ouderenzorg en op vernieuwende mogelijkheden in deze zorggebieden;
  • bij voorkeur bestuurlijke en/of toezichthoudende ervaring;
  • feeling met het bijzondere en ondernemende karakter van CuraMare;
  • binding met dan wel affiniteit met de regionale netwerken en de bereidheid om daarin als toezichthouder een actieve rol te spelen, met gevoel voor governance in een netwerkorganisatie;
  • bij voorkeur een protestants-christelijke geloofsovertuiging.

Gezien de huidige samenstelling van de raad van toezicht en de gewenste diversiteit, gaat bij
gelijke geschiktheid de voorkeur voor deze vacature uit naar een vrouwelijke kandidaat.


Kwaliteiten leden raad van toezicht
Van alle leden van de raad van toezicht wordt overeenkomstig de statuten, het reglement en
de algemene profielschets verwacht dat zij:

  • affiniteit hebben met de doelstelling en zorgfunctie van CuraMare en zich betrokken voelen bij wat er speelt;
  • in staat zijn toezicht houden en besturen van elkaar te scheiden;
  • een verbindende en toegankelijke persoonlijkheid zijn;
  • over de ervaring en het analytisch vermogen beschikken om snel overzicht en inzicht te krijgen in wat er speelt in en rondom CuraMare en in complexe strategische vraagstukken en zich hierover een oordeel kunnen vormen;
  • de verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen voor genomen besluiten en waar nodig durven te handelen;
  • proactief zijn in houding en gedrag; initiatief nemen en onderwerpen en invalshoeken entameren; het vermogen en de attitude hebben om het bestuur met raad ter zijde te staan en als klankbord te fungeren;
  • oog hebben voor de vele, soms tegenstrijdige, in- en externe belangen waar CuraMare als organisatie met een bijzondere maatschappelijke verantwoordelijkheid mee te maken heeft;
  • gericht zijn op het werken in teamverband, gebruik maken van elkaars complementariteit en een bijdrage leveren aan een open en kritisch klimaat;
  • in staat zijn om hun eigen bijdrage als toezichthouder kritisch te beoordelen en op basis daarvan hun bijdrage bij te stellen en/of te beslissen over voortzetting van het lidmaatschap;
  • beschikken over uitstekende communicatieve vaardigheden en in staat zijn om het goede gesprek te voeren, waarbij zowel wordt geluisterd als doorgevraagd;
  •  volledig onafhankelijk zijn in hun opstelling en oordeelsvorming;
  • bekend zijn met de onderwerpen van corporate governance, en de Governancecode Zorg kennen, onderschrijven en daarnaar handelen;
  • voldoende tijd hebben voor het vervullen van de functie.

Beschikbaarheid en honorering

Van leden van de raad van toezicht wordt verwacht dat zij flexibel beschikbaar zijn, met
voldoende benodigde inzet. De tijdsbesteding is gemiddeld 1,5 dag in de maand. De
honorering is conform geldende wettelijke kaders (waaronder de Wet normering topinkomens)
en op de stichtingen van toepassing zijnde (sectorale) regelgeving. Voor de WNT is klasse V
van toepassing.


Overige informatie
Klik hier voor meer informatie (jaarstukken, statuten, reglementen en profielschets).

Contact
Voor meer informatie over deze vacature kunt u contact opnemen met onze
bestuurssecretaris Marjolein Boogaard via haar mobiele nummer: 06 20 77 66 09.