HomeCoronavirusVeelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen en antwoorden voor thuis- en ouderenzorg CuraMare

(update 25 maart)

ZORGVERLENING

  • Waarom zijn de woonzorglocaties gesloten voor bezoek?
    Helaas was deze maatregel noodzakelijk om onze bewoners en medewerkers te beschermen. CuraMare doet er alles aan om besmetting en verspreiding van het coronavirus te beperken. Daarin volgen wij de richtlijnen en adviezen van de overheid, het RIVM en de GGD.
  • Ik kan nu de zorg voor mijn familielid niet controleren. Ik ben bezorgd.
    Het is goed uw bezorgdheid te bespreken met de zorgmedewerkers. U kunt hiervoor altijd naar de afdeling/woongroep bellen. 
  • Ik woon in Het Spectrum en krijg thuiszorg. Mogen die binnenkomen?
    Ja, de thuiszorg mag binnenkomen en zorg verlenen. 
  • Kan ik naar mijn familielid toe als het niet goed gaat?
    Dit kan in overleg met de teammanager van de afdeling/woongroep.
  • Mag ik bij overlijden wel komen?
    In overleg met de teammanagers wordt dit mogelijk gemaakt.
  • Wie zorgt er voor de parkiet of kanarie en geeft de plantjes water?
    CuraMare overlegt dit intern. 
  • Wat doet CuraMare eraan om eenzaamheid tegen te gaan?
    Naast de standaard contactmomenten doen wij er alles aan om alternatieve manieren van sociaal contact mogelijk te maken. Momenteel wordt hard aan oplossingen gewerkt. 
  • Mijn opa/oma woont in de locatie waar ik werk. Mag ik naar hem/haar toe?
    Nee, dit is niet de bedoeling. 
  • Is het veiliger om mijn familielid uit een locatie te halen waar nu corona heerst?
    Nee, overal heerst het en op de locatie zijn ze nu geïsoleerd voor kans op besmetting.
  • Wordt er nog wel contact opgenomen met mij als er iets is?
    Ja, de zorgverlening inclusief telefonische berichtgeving indien nodig blijft hetzelfde.
  • Hoe weet ik het telefoonnummer van de afdeling?
    U kunt na 11.00 uur naar het nummer van de locatie bellen, zij verbinden u door met de afdeling. 


BEZOEK EN NAAR BUITEN

  • Kan het ziekenhuisbezoek van mijn familielid doorgaan?
    Het ziekenhuis beperkt polikliniekbezoeken. U wordt door het ziekenhuis geïnformeerd als de afspraak verzet wordt. Lees hier de maatregelen vanuit het ziekenhuis. 
  • Gaat de verhuizing vanuit een woonzorglocatie naar elders nog door?
    De zorgverlening gaat onverminderd door. Per situatie wordt met deskundigen bekeken of een verhuizing door gaat. 
  • Worden er nog cliënten opgenomen?
    Dagelijks bekijken deskundigen of opnames verantwoord zijn. 
  • Mogen cliënten naar buiten?
    Nee, met hoge uitzondering en in overleg met de teammanager.
  • Kan ik mijn familielid mee naar huis nemen?
    Nee, op dit moment mag er niemand op bezoek, dus ook geen bezoek in of uit.
  • Mogen bewoners bij elkaar op bezoek?
    Nee, op dit moment kan dit niet. 
  • Wordt het contact voor medewerkers buiten het werkgebied ook beperkt?
    Buiten het werkgebied moeten medewekers zich net als iedere Nederlander houden aan de afspraken vanuit de overheid. 

FACILITAIR

  • Mijn familielid kan de telefoon niet bedienen. Hoe krijg ik dan contact?
    U kunt hiervoor naar de afdeling/woongroep bellen. 
  • Wie maakt nu het huurappartement schoon?
    Dit wordt vanuit CuraMare geregeld.
  • Hoe gaat het met de post(bus)?
    Voor alle bewoners/cliënten wordt dit intern geregeld.
  • Ik doe altijd de was van mijn familielid. Hoe gaat dit nu?
    U kunt dit gewoon blijven doen, ook de was bij besmetting met corona. U kunt naar de afdeling bellen als u de was op wilt halen. Zorgmedewerkers brengen het bij de gastheer/-vrouw bij de hoofdingang. Advies is de was gelijk in de wasmachine te doen en de kleding op 60 graden te wassen. Mocht dit niet lukken, dan op 40 graden en goed strijken. Om zelf niet besmet te raken de kleding niet aanraken voordat deze schoon is door via de tas de was in de wasmachine te doen. Lukt dit niet dan vooraf en nadien handen goed wassen. Schone was in een nieuwe plastic tas afgeven bij de hoofdingang van de locatie, o.v.v. naam en appartement / woongroep nummer.
  • Hoe moet het met de boodschappen?
    Familie kan de boodschappen afgeven bij de hoofdingang, dan zorgt CuraMare voor bezorging bij de bewoner/cliënt. 
  • Zijn de kapper, schoonheidssalon en het winkeltje op de locaties open?
    De kapper, schoonheidssalon en het winkeltje zijn gesloten. Boodschappen die normaal ook door het winkeltje geleverd worden, worden nog steeds geleverd. Mogelijk wel in aangepaste vorm en op andere tijden dan gebruikelijk. 


OVERIG

  • Voor taxibedrijven: wat zijn de richtlijnen en hoe gaat het met ophalen en brengen?
    Taxibedrijven worden via CuraMare over onze maatregelen ingelicht. Voor ophalen en brengen: buiten wachten en nummer van de locatie bellen. 
  • Zijn de bloedprikposten nog geopend op de locaties?
    Ja. Mogelijk via een gewijzigde ingang, dit wordt dan aangegeven bij de hoofdingang, inclusief te nemen maatregelen.