CuraMare streeft ernaar om zorg van goede kwaliteit te leveren. Toch kunnen er dingen anders lopen dan u had verwacht. De eenvoudigste en vaak ook de beste oplossing is uw klacht bespreken met de betrokken arts, medewerker of leidinggevende van de afdeling. Een gesprek kan verhelderend werken en mogelijk de oorzaak van uw ongenoegen wegnemen. Mocht u toch beslissen om een klacht in te dienen, dan kunt u dit doen via de klachtenfunctionaris.
Wilt u (vrijblijvend) praten over uw ervaring, wilt u advies over hoe u het beste met uw ervaring kunt omgaan of wilt u weten welke verder stappen u kunt nemen, dan kunt u contact opnemen met een van onze klachtenfunctionarissen. Onze klachtenfunctionarissen zijn ten allen tijde onpartijdig en hebben geheimhoudingsplicht voor alles wat u vertelt!
Zij zijn bereikbaar op 06 53 58 17 40.
U kunt ook een brief sturen naar:
CuraMare
t.a.v. klachtenfunctionaris
Postbus 153
3240AD Middelharnis
of een e-mail sturen naar klachtenfunctionaris@curamare.nl
Heeft u een klacht, dan wordt deze door een van onze klachtenfunctionarissen in behandeling genomen. Zij neemt contact met u op om te bespreken op welke wijze uw klacht in behandeling wordt genomen en kan u hier ook advies over geven. Onze klachtenfunctionarissen zijn ten allen tijde onpartijdig en hebben geheimhoudingsplicht voor alles wat u vertelt!
De klachtenfunctionaris streeft ernaar om uw klacht zo spoedig mogelijk af te handelen, uiterlijk binnen een termijn van zes weken. Als dit niet mogelijk is, krijgt u hiervan bericht. Met het indienen van uw klacht geeft u de klachtenfunctionaris en de betrokkene(n) uit het ziekenhuis, die om een reactie worden gevraagd, toestemming tot het inzien van het medisch en verpleegkundig dossier. Indien u dit niet wilt, dient u dit schriftelijk kenbaar te maken.
Bent u zelf niet in staat bent een klacht in te dienen, dan kan uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een klacht indienen. Wanneer een klacht wordt ingediend door een ander dan de patiënt zelf, dient de patiënt de (klacht)brief mede te ondertekenen. De klachtenfunctionaris heeft een geheimhoudingsplicht over alles wat u vertelt. Alleen met uw toestemming wordt uw klacht aan anderen bekend gemaakt, bijvoorbeeld aan de Raad van Bestuur. Uiteraard gaat men hierbij zorgvuldig om met uw persoonsgegevens.
Wanneer u een klacht indient, wordt deze geregistreerd. Aan de hand van een geanonimiseerd overzicht worden de klachten elk kwartaal besproken met de Raad van Bestuur. Uw klacht is daarmee een belangrijk hulpmiddel ter verbetering van de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening. Tevens wordt een jaarverslag opgesteld, waarin de klachten geanonimiseerd worden opgenomen.
Wilt u een klacht indienen, dan kan dit via het klachtenformulier. Dit vindt u hier of in de folder Klachtenregeling.
U kunt ook een brief of e-mail sturen naar
CuraMare
t.a.v. klachtenfunctionaris
Postbus 153
3240 AD Middelharnis
klachtenfunctionaris@curamare.nl
Of bellen naar 06 53 58 17 40.
Geeft de behandeling van uw klacht niet het door u gewenste resultaat, dan kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij de klachtencommissie van het ziekenhuis. De klachtencommissie is een onafhankelijke commissie die een schriftelijke uitspraak doet over de ontvankelijkheid en de gegrondheid van uw klacht. Tevens geeft deze commissie zo nodig aanbevelingen aan de Raad van Bestuur. De klachtencommissie neemt uitsluitend schriftelijke klachten in behandeling. De vergaderingen van de klachtencommissie, waarin de klachten worden besproken, zijn niet openbaar.
De klachtencommissie is samengesteld uit vertegenwoordigers van verschillende disciplines in het ziekenhuis. De onafhankelijke voorzitter is een jurist. De commissie heeft de plicht tot geheimhouding. Zij zal op de meest zorgvuldige en onpartijdige wijze met uw klacht omgaan. De behandeling van uw klacht valt onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De uitwerking hiervan is opgenomen in het Privacyreglement van CuraMare. U kunt eventueel het volledige klachtenreglement van de klachtencommissie opvragen bij de klachtenfunctionaris.
Wanneer de klachtencommissie uw klacht heeft ontvangen, krijgt u schriftelijk bericht van ontvangst. Vervolgens stelt de klachtencommissie een onderzoek in en vraagt aan de betrokkene(n) een reactie op de klacht.
Met het indienen van uw klacht geeft u de klachtencommissie en de aangeklaagde(n) toestemming tot het inzien van het medisch en verpleegkundig dossier. Indien u dit niet wilt, dient u dit schriftelijk kenbaar te maken. Dit kan de afhandeling van uw klacht echter wel bemoeilijken.
Voorafgaand aan de vergadering van de klachtencommissie waarin uw klacht wordt behandeld, krijgt u de reactie(s) van de betrokkene(n) toegestuurd, zodat u daarop schriftelijk kunt reageren. Ook heeft u de mogelijkheid om een nadere mondelinge toelichting te geven tijdens de vergadering van de klachtencommissie.
Nadat uw klacht is onderzocht, doet de klachtencommissie een gemotiveerde uitspraak over de gegrondheid van de klacht. Deze uitspraak kan gegrond, gedeeltelijk gegrond of ongegrond zijn. Tegen het oordeel over de gegrondheid van uw klacht kan bij de klachtencommissie niet in beroep worden gegaan.
De schriftelijke uitspraak van de klachtencommissie wordt aan u, de betrokken medewerker(s) en aan de Raad van Bestuur toegezonden. Van de Raad van Bestuur ontvangt u vervolgens schriftelijk een reactie op de uitspraak. U kunt uw brief sturen naar:
CuraMare
t.a.v. de klachtencommissie
Postbus 153
3240 AD Middelharnis
U kunt geen bezwaar maken tegen de uitspraak van de klachtencommissie of in hoger beroep gaan. Wanneer u echter een signaal af wilt geven, kunt u dit melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Voor vragen over uw melding kunt u bellen met 088 120 5000.
Inspectie voor de Gezondheidszorg
t.a.v. IGZ-loket
Postbus 2680
3500 GR Utrecht
www.igz.nl
Voor informatie of advies over uw klacht kunt u zich ook wenden tot het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG), telefoon 0900 243 7070, e-mail ikg@zorgbelang-zuidholland.nl.
Deze instelling kan u informatie geven over de mogelijkheden van externe klachtenbehandeling en ondersteuning bieden bij het indienen van een klacht. Het IKG is onderdeel van Zorgbelang Zuid-Holland West www.zorgbelang-zuidholland.nl.
De klachtenfunctionarissen van CuraMare komen ook naar u toe: één keer per twee maanden bezoeken ze de woonzorglocaties. De klachtenfunctionaris drinkt met u een kopje koffie terwijl ze naar uw verhaal luistert. Ook de cliënten van de thuiszorg zijn welkom op het spreekuur in de dichtstbijzijnde locatie.
Bekijk hier wanneer het eerstvolgende spreekuur is.