Veelgestelde vragen

1. Wanneer komt u in aanmerking voor Groepsbegeleiding?
Groepsbegeleiding is bedoeld voor ouderen die nog thuis wonen en extra ondersteuning nodig hebben bij een zinvolle daginvulling, sociale contacten of behoud van dagstructuur. De ondersteuning bestaat veelal uit het samen uitvoeren van dagelijkse bezigheden zoals koken of het beoefenen van een hobby.  Groepsbegeleiding ontlast eveneens uw partner en/of mantelzorger zodat zij de zorg voor u langer kunnen volhouden.

2. Op welke dagen wordt Groepsbegeleiding geboden?
Wij bieden Groepsbegeleiding aan op doordeweekse dagen. U kunt ervoor kiezen om een hele of een halve dag deel te nemen aan Groepsbegeleiding. Indien u wilt weten welke locatie welke dagen aanbiedt, kunt u het beste contact opnemen met medewerkers van Zorgbemiddeling CuraMare, bereikbaar via het mailadres zorgbemiddeling@curamare.nl of via het telefoonnummer 0187-488214. Zij vertellen u graag welke mogelijkheden er voor u zijn en bepalen samen met u welke dagen of dagdelen het beste bij u passen.

3. Wat doet u op zo’n dag?
Onze medewerkers werken niet met een vast dagprogramma omdat we zoveel mogelijk willen aansluiten bij uw persoonlijke interesses en behoeften. Toch is er wel een dagelijks terugkerend ritme te onderscheiden.

  • We starten de dag met een kopje koffie en thee en bespreken wat we die dag gaan doen.
  • Na het koffiedrinken ondernemen we samen een activiteit of neemt u deel aan een activiteit naar keuze op de woonzorglocatie.
  • Tussen de middag nuttigen we gezamenlijk de warme maaltijd. Als u liever brood eet, kan dit ook. We regelen dit voor u.
  • Na de warme maaltijd is er tijd voor een rustig momentje: even een praatje maken met elkaar, een krantje lezen, een puzzeltje maken of een dutje doen.
  • Na het rustmoment ondernemen we een activiteit.
  • De dag wordt weer afgesloten met een gezamenlijk koffie-moment.

4. Hoe wordt er rekening gehouden met uw individuele behoefte?
Uw contactpersoon op Groepsbegeleiding vraagt naar uw doelen en persoonlijke wensen en maakt samen met u een plan om hier invulling aan te geven. Wij noemen dit een begeleidingsplan, dit plan wordt op maat gemaakt.
Activiteiten ondernemen kan zowel individueel als in groepsverband. Diverse activiteiten, zoals koffie drinken of een spel spelen, doen we samen met andere deelnemers. Daarnaast maken we gebruik van het uitgebreide en diverse aanbod van activiteiten op de woonzorglocatie. Een voorbeeld: Als er op Groepsbegeleiding een bakactiviteit wordt gedaan en u gaat liever puzzelen, kunt u bijvoorbeeld aansluiten bij de puzzelvereniging in het restaurant of puzzelen aan een eigen tafel in de ruimte. Het is maar net wat bij u past.

5. Is elke groep hetzelfde?
Ondanks dat er deelnemers met verschillende ondersteuningsvragen zijn, stellen wij hiervoor geen aparte groepen samen. Ons uitgangspunt is dat we een op maat gemaakt dagprogramma samenstellen dat bij u past. We vinden het belangrijk dat u kunt doen wat u fijn vindt en waar u uzelf prettig bij voelt.

6. Hoe groot is de groep en hoeveel begeleiders zijn aanwezig?
De meeste groepen bestaan uit 6 tot 8 deelnemers met 1 begeleider. Als de groepsgrootte boven de 8 deelnemers komt, wordt er een 2e begeleider ingezet. Zo zorgen wij ervoor dat er voldoende tijd en aandacht voor u is.

7. Wie zijn de begeleiders?
Iedere dag is er professionele begeleiding aanwezig. Zij begeleiden u, eventueel samen met stagiaires of leerlingen, bij de uitvoering van de geplande bezigheden en bieden u activiteiten aan binnen een dagprogramma. Op sommige dagen of dagdelen wordt er extra begeleiding geboden door een vrijwilliger.
Het begeleidingsteam op Groepsbegeleiding bestaat uit vaste personen zodat u steeds dezelfde gezichten ziet.

8. Wie is uw aanspreekpunt?
U krijgt een contactpersoon vanuit de medewerkers Groepsbegeleiding toegewezen. Uw contactpersoon verwelkomt u op uw eerste dag Groepsbegeleiding en maakt samen met u een begeleidingsplan. Als u of uw familie iets wil bespreken, is uw contactpersoon de aangewezen persoon hiervoor.

9. Hoe is het vervoer geregeld?
U kunt op eigen gelegenheid naar de Groepsbegeleiding komen. Wanneer dit voor u niet mogelijk is, kunt u een vervoersindicatie aanvragen. Als u een WMO-indicatie heeft kan dit bij het WMO-zorgloket van de gemeente. Heeft u een WLZ-indicatie dan kan dit bij het Centrum Indicatiestelling Zorg. Indien u over een vervoersindicatie beschikt, regelen wij het vervoer voor u. U wordt dan op een afgesproken tijd opgehaald door een speciale taxibus die u aan het eind van de dag ook weer thuisbrengt. U kunt een eventueel hulpmiddel, zoals een rolstoel of een rollator, meenemen in de taxibus.

10. Hoe zijn de maaltijden geregeld?
Tussen de middag eten wij doorgaans een warme maaltijd. Met uw eventuele dieetwensen wordt rekening gehouden. Deze dieetwensen kunt u kenbaar maken bij het kennismakingsgesprek. De kosten voor de maaltijden zijn inbegrepen bij uw indicatie. U hoeft hier niet extra voor te betalen..

11. Hoe wordt mijn partner en/of mantelzorger geïnformeerd over uw dag op Groepsbegeleiding?
Indien u dat wenst kunnen wij gebruik maken van een communicatieschriftje zodat uw familie ook weet wat u die dag gedaan hebt. Deze afspraken maken we in overleg met u.
Uw begeleidingsplan is door u en uw naasten in te zien via het digitaal client portaal MijnCuraMare. 

12. Wat zijn de kosten van Groepsbegeleiding?
Er zijn diverse manieren om Groepsbegeleiding te financieren:

  • WMO: u vraagt een indicatie Groepsbegeleiding aan bij de gemeente via het WMO-zorgloket.
  •  WLZ: u vraagt een indicatie aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg
  • Particuliere financiering: als u geen indicatie heeft, kunt u Groepsbegeleiding ook particulier inkopen. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Zorgbemiddeling CuraMare. U kunt Zorgbemiddeling CuraMare bereiken via het mailadres zorgbemiddeling@curamare.nl of via het telefoonnummer 0187-488214. Zij helpen u graag!

13. U wilt graag deelnemen aan Groepsbegeleiding, hoe meldt u uzelf dan aan?
Als u een indicatie heeft voor Groepsbegeleiding kunt u contact opnemen met Zorgbemiddeling CuraMare. De medewerker zoekt met u naar een geschikte plek op één van onze locaties. Als u een locatie gekozen heeft, brengt deze medewerker u in contact met de medewerkers op Groepsbegeleiding. Zij maken verdere afspraken met u over een kennismakingsmoment en de start-dag.
U kunt Zorgbemiddeling CuraMare bereiken via het mailadres zorgbemiddeling@curamare.nl of via het telefoonnummer 0187-488214.

14. Wat kan uw casemanager of wijkverpleegkundige voor u betekenen?
Indien er een casemanager of wijkverpleegkundige betrokken is bij uw zorg en begeleiding thuis, kunnen zij u helpen in de aanvraag voor Groepsbegeleiding.

15. U wilt een keer komen kijken op Groepsbegeleiding, kan dat?
U bent van harte welkom om een keer vrijblijvend een kopje koffie te komen drinken op groepsbegeleiding bij u in de buurt. Als u hier gebruik van wilt maken, kunt u naar de receptie van de woonzorglocatie bellen en vragen naar de Groepsbegeleiding. Zij maken dan een afspraak met u.
• Ouddorp, locatie De Vliedberg: 0187-685500
• Sommelsdijk, locatie Nieuw Rijsenburgh: 0187-488300
• Oude-Tonge, locatie Ebbe en Vloed: 0187-641844

De medewerkers groepsbegeleiding laten met plezier de locatie zien en staan klaar om al uw vragen te beantwoorden onder het genot van een kopje koffie of thee. Wij verwelkomen u graag op één van onze locaties!