Op deze pagina hebben wij zoveel mogelijk praktische en relevante informatie voor uw verblijf op een van onze woonzorglocaties op een rij gezet.
De kosten van uw eigen bijdrage zijn afhankelijk van uw indicatie, leeftijd, inkomen, vermogen en gezinssamenstelling. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) berekent de eigen bijdragen voor de Wet Langdurige Zorg en de WMO. Zij zijn ook degene die het bedrag van uw rekening afschrijven. Op de website van het CAK kunt u zelf nagaan hoeveel u moet betalen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het CAK.
Tarieven per 1 januari 2025
Eten en drinken buiten de reguliere maaltijden: de kosten voor eten en drinken in het restaurant betaalt u zelf. Dit geldt niet voor vaste dagelijkse maaltijden en koffie en thee momenten 's ochtends, ’s middags en ’s avonds.
Zodra u in aanmerking komt voor een plaats op de locatie van uw voorkeur bij CuraMare nemen wij contact met u en/of uw contactpersoon op. Tijdens een afspraak kunt u de locatie bekijken en bespreken de zorgmedewerkers met u allerlei praktische zaken en welke zorg u nodig heeft. Overeenkomstig landelijke wet- en regelgeving moet u uiterlijk 6 dagen nadat de kamer of het appartement ter beschikking is gesteld verhuisd zijn. Als het niet lukt om binnen de aangegeven datum te verhuizen, brengen wij daar kosten voor in rekening. De kosten hiervoor bedragen € 190,- per dag.
Voor het wassen van uw kleding heeft u twee keuzes:
Alle informatie over uw kleding laten wassen
U kunt uw kleding laten wassen via MijnWaslijn van CleanLease. Bij CleanLease betaalt u per kledingstuk. Op een woongroep gebruikt u voor uw sokken, panty’s, steunkousen, netbroekjes een sokkennet, waarbij u betaalt per ingeleverd sokkennet. De exacte kosten per stuk vindt u in de prijslijst.
Het bedrag wat u gaat betalen is afhankelijk van het aantal stuks wasgoed dat u maandelijks inlevert. Het maximumbedrag wat u in 2025 per maand betaalt voor uw wasgoed is € 110 euro. Daarnaast betaalt u nog aanvullende kosten, zoals administratiekosten, stoomgoed, registratiefee, labelkosten enz. Voor uw waskosten ontvangt u elke maand een factuur van CleanLease. U geeft hiervoor bij aanmelding toestemming voor automatische incasso.
Aanmelden bij CleanLease
Ukunt zelf online aanmelden bij CleanLease via https://www.cleanlease.com/mijnwaslijn/
Om aan te melden heeft u de volgende gegevens nodig:
Naam en postcode van uw zorglocatie.
Naam/nummer van de afdeling/woning en het kamernummer.
Uw contactgegevens en financiële gegevens voor de automatische incasso
Na aanmelding bij CleanLease
Na aanmelding ontvangt u 4 gepersonaliseerde waszakken en een sokkennet. Uw kleding wordt voorzien van een onzichtbare chip zodat we altijd weten welke kleding van u is. Deze chip wordt zorgvuldig geplaatst en beschadigt uw kleding niet. Uw zorgteam krijgt instructies om zorgvuldig om te gaan met uw was om onnodige kosten voor wasgoed te voorkomen.
Extra informatie:
Alle kamers zijn standaard uitgerust met een zorgbed en nachtkastje, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over het meenemen van een eigen bed. Alleen speciale bedden, zoals een bed met een wentellakensysteem of een transferbed, kunnen in overleg worden geplaatst.
Kapsalonservice wordt in onze locaties evenals de schoonheidssalons, aangeboden door derden. Actuele tarieven zijn in de salons beschikbaar.
Elke cliënt krijgt een gratis toegangsdruppel van het appartement of de woongroep. Familieleden kunnen 1 tot maximaal 5 extra toegangsdruppels via de receptie bestellen. Aanschafkosten zijn € 39,48 per stuk.
Tarieven per maand
Onderstaand ziet u welke (verplichte) verzekeringen mogelijk voor uw situatie van toepassing kunnen zijn, in het geval u zorg vanuit CuraMare ontvangt. Het is belangrijk om goed te weten wie de kosten voor zijn / haar rekening neemt. In het geval van toegebrachte c.q. ontstane schade, zijn de specifieke omstandigheden van het geval onder meer bepalend voor de afhandeling.
ZORGVERZEKERING
Een basisverzekering is verplicht. Met een aanvullende verzekering kunt u zich extra verzekeren voor kosten die de basisverzekering niet vergoedt. Een aanvullende verzekering is echter niet verplicht.
Als u vanwege uw geloof of levensovertuiging niet verzekerd wilt zijn voor zorgkosten, dan is de regeling gemoedsbezwaarden voor u bedoeld. Lees hierover meer op de website van het CAK via: www.hetcak.nl/regelingen/gemoedsbezwaarden
TANDHEELKUDNIGE ZORG / MONDZORG
Woont u in een van onze woonzorglocaties, en is dat op basis van een indicatie zorg met verblijf en behandeling in het kader van de Wet langurige zorg (WLZ), dan ontvangt u vanuit deze indicatie tandheelkundige zorg / mondzorg. CuraMare werkt hiervoor samen met MondzorgPlus.
De vergoeding van deze basismondzorg valt binnen de Wet Langdurige Zorg. Voor een aantal behandelingen, zoals het plaatsen van een kroon kan een aanvullende verzekering nodig zijn. U kunt dit vooraf afstemmen met uw zorgverzekeraar.
Over MondzorgPlus
MondzorgPlus is een ervaren en gespecialiseerde organisatie die zich speciaal richt op mondzorg voor bewoners van woonzorglocaties. Dankzij mobiele apparatuur geven zij mondzorg op uw eigen kamer/ appartement. Bij MondzorgPlus gaat de aandacht primair uit naar goede verzorging, hygiëne en een mond zonder belemmeringen, niet zozeer naar belastende (pijnlijke) tandheelkundige behandelingen. MondzorgPlus biedt te allen tijde oplossingen die passend en uitvoerbaar zijn.
INBOEDELVERZEKERING
Deze verzekering dekt schade aan spullen in de woning door bijvoorbeeld schade, brand of diefstal. Onder inboedel worden alle spullen verstaan die niet vastzitten (en dus zijn te verplaatsen/ verhuizen).
(PARTICULIERE) AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING
Deze verzekering vergoedt de schade die u, per ongeluk en zonder opzet, veroorzaakt aan spullen van anderen. Of als iemand anders door uw schuld letsel oploopt.
Er zijn drie mogelijkheden:
- U maakt per ongeluk zelf iets kapot wat aan een ander toebehoort. > verzekert uzelf
- Een zorgmedewerker veroorzaakt schade aan uw spullen. > verzekert CuraMare
- U brengt lichamelijk letsel toe aan een andere bewoner of aan een zorgmedewerker. > verzekert uzelf
WETTELIJKE AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING
Deze verzekering is verplicht voor iedereen die een motorvoertuig heeft. Met een WA-verzekering bent u verzekerd voor schade die u met uw auto/ voertuig veroorzaakt.
Een WA (volledige) Casco verzekering is een aanvullende verzekering en geeft een betere dekking, maar is niet verplicht.
SCOOTMOBIEL/ELEKTRISCHE ROLSTOEL VERZEKERING
Maakt u gebruik van een scootmobiel of een elektrische rolstoel die via CuraMare is geleverd? Dan zorgt CuraMare dat deze
verzekerd is voor Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM).
UITVAARTVERZEKERING
Hierbij gaat het om kosten die te maken hebben met een uitvaart, bijvoorbeeld het werk van de uitvaartverzorger.
Na het overlijden van een naaste komt er veel op u af. We willen u daarbij zo goed mogelijk ondersteunen. Informatie over opbaren, opleveren appartement/kamer, post, nazorg, enzovoorts vindt u in de folder Praktische informatie na overlijden.
Opleveren appartement/kamer
In de algemene voorwaarden bij de zorgovereenkomst is opgenomen dat na overlijden, uw nabestaanden, de kamer binnen 7 dagen leeg moeten opleveren. Bij langer gebruik van de kamer zijn wij genoodzaakt kosten in rekening te brengen. De kosten hiervoor bedragen € 190,- per dag. Meer informatie over deze regeling en opbaren, vindt u op pagina 7 en 8 van het document Wachtlijst- en opname beleid langdurige zorg CuraMare, te raadplegen via Publicaties.