HomePraktische informatie en kosten woonzorglocaties

Praktische informatie en kosten woonzorglocaties

Op deze pagina hebben wij zoveel mogelijk praktische en relevante informatie voor uw verblijf op een van onze woonzorglocaties op een rij gezet. 

Eigen bijdrage

De kosten van uw eigen bijdrage zijn afhankelijk van uw indicatie, leeftijd, inkomen, vermogen en gezinssamenstelling. Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) berekent de eigen bijdragen voor de Wet Langdurige Zorg en de WMO. Zij zijn ook degene die het bedrag van uw rekening afschrijven. Op de website van het CAK kunt u zelf nagaan hoeveel u moet betalen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het CAK.

Extra kosten verpleeg- en verzorghuizen

Tarieven per 1 januari 2025

Eten en drinken buiten de reguliere maaltijden: de kosten voor eten en drinken in het restaurant betaalt u zelf. Dit geldt niet voor vaste dagelijkse maaltijden en koffie en thee momenten 's ochtends, ’s middags en ’s avonds.

Extra kosten bij uitstel verhuizen

Zodra u in aanmerking komt voor een plaats op de locatie van uw voorkeur bij CuraMare nemen wij contact met u en/of uw contactpersoon op. Tijdens een afspraak kunt u de locatie bekijken en bespreken de zorgmedewerkers met u allerlei praktische zaken en welke zorg u nodig heeft. Overeenkomstig landelijke wet- en regelgeving moet u uiterlijk 6 dagen nadat de kamer of het appartement ter beschikking is gesteld verhuisd zijn. Als het niet lukt om binnen de aangegeven datum te verhuizen, brengen wij daar kosten voor in rekening. De kosten hiervoor bedragen € 190,- per dag.

Wasverzorging

Voor het wassen van uw kleding heeft u twee keuzes:

  • U kunt ervoor kiezen dit zelf of door uw naasten te laten doen.
  • U kunt uw was laten wassen door externe partner Cleanlease. U betaalt dan per gewassen kledingstuk.

Alle informatie over uw kleding laten wassen
U kunt uw kleding laten wassen via MijnWaslijn van CleanLease. Bij CleanLease betaalt u per kledingstuk. Op een woongroep gebruikt u voor uw sokken, panty’s, steunkousen, netbroekjes een sokkennet, waarbij u betaalt per ingeleverd sokkennet. De exacte kosten per stuk vindt u in de prijslijst.

Het bedrag wat u gaat betalen is afhankelijk van het aantal stuks wasgoed dat u maandelijks inlevert. Het maximumbedrag wat u in 2025 per maand betaalt voor uw wasgoed is € 110 euro. Daarnaast betaalt u nog aanvullende kosten, zoals administratiekosten, stoomgoed, registratiefee, labelkosten enz. Voor uw waskosten ontvangt u elke maand een factuur van CleanLease. U geeft hiervoor bij aanmelding toestemming voor automatische incasso.

Aanmelden bij CleanLease
Ukunt zelf online aanmelden bij CleanLease via https://www.cleanlease.com/mijnwaslijn/
Om aan te melden heeft u de volgende gegevens nodig:

Naam en postcode van uw zorglocatie.
Naam/nummer van de afdeling/woning en het kamernummer.
Uw contactgegevens en financiële gegevens voor de automatische incasso

Na aanmelding bij CleanLease
Na aanmelding ontvangt u 4 gepersonaliseerde waszakken en een sokkennet. Uw kleding wordt voorzien van een onzichtbare chip zodat we altijd weten welke kleding van u is. Deze chip wordt zorgvuldig geplaatst en beschadigt uw kleding niet. Uw zorgteam krijgt instructies om zorgvuldig om te gaan met uw was om onnodige kosten voor wasgoed te voorkomen.

Extra informatie:

 

Zorgbedden op de kamers

Alle kamers zijn standaard uitgerust met een zorgbed en nachtkastje, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over het meenemen van een eigen bed. Alleen speciale bedden, zoals een bed met een wentellakensysteem of een transferbed, kunnen in overleg worden geplaatst.

Kapsalon en schoonheidsspecialist

Kapsalonservice wordt in onze locaties evenals de schoonheidssalons, aangeboden door derden. Actuele tarieven zijn in de salons beschikbaar. 

(Extra) toegangsdruppels

Elke cliënt krijgt een gratis toegangsdruppel van het appartement of de woongroep. Familieleden kunnen 1 tot maximaal 5 extra toegangsdruppels via de receptie bestellen. Aanschafkosten zijn € 39,48 per stuk. 

Communicatiemiddelen (telefoon, TV, internet)

  • Bewoners in De Vliedberg en Nieuw Rijsenburgh hebben een collectieve aansluiting via CuraMare voor telefonie, televisie en internet.
  • Bewoners in Ebbe en Vloed en Het Spectrum hebben op de zorgappartementen een eigen telefonie, televisie en internetaansluiting via een andere provider dan CuraMare.
  • Bewoners in Bestenwaerd van de zorgappartementen kunnen een keuze maken tussen een aansluiting via CuraMare of een andere provider.
  • Bewoners in Ebbe en Vloed en Bestenwaerd hebben op het groepswonen een collectieve aansluiting via CuraMare voor telefonie, televisie en internet.

Tarieven per maand

  • Huur TV met afstandsbediening: € 15,23
  • Telefoonabonnement € 16,70
  • Voor het belverbruik geldt een maximum aan vrij verbruik, namelijk € 25,00 per maand gemeten over 3 maanden. Bij overschrijding daarvan, wordt het meerdere doorbelast.

 

Verzekeringen

Onderstaand  ziet u welke (verplichte) verzekeringen mogelijk voor uw situatie van toepassing kunnen zijn, in het geval u zorg vanuit CuraMare ontvangt. Het is belangrijk om goed te weten wie de kosten voor zijn / haar rekening neemt. In het geval van toegebrachte c.q. ontstane schade, zijn de specifieke omstandigheden van het geval onder meer bepalend voor de afhandeling.

ZORGVERZEKERING
Een basisverzekering is verplicht. Met een aanvullende verzekering kunt u zich extra verzekeren voor kosten die de basisverzekering niet vergoedt. Een aanvullende verzekering is echter niet verplicht.

Als u vanwege uw geloof of levensovertuiging niet verzekerd wilt zijn voor zorgkosten, dan is de regeling gemoedsbezwaarden voor u bedoeld. Lees hierover meer op de website van het CAK via: www.hetcak.nl/regelingen/gemoedsbezwaarden

  • Verplicht? Ja
  • Wie verzekert? Uzelf bij uw zorgverzekeraar

TANDHEELKUDNIGE ZORG / MONDZORG
Woont u in een van onze woonzorglocaties, en is dat op basis van een indicatie zorg met verblijf en behandeling in het kader van de Wet langurige zorg (WLZ), dan ontvangt u vanuit deze indicatie tandheelkundige zorg / mondzorg. CuraMare werkt hiervoor samen met MondzorgPlus.

De vergoeding van deze basismondzorg valt binnen de Wet Langdurige Zorg. Voor een aantal behandelingen, zoals het plaatsen van een kroon kan een aanvullende verzekering nodig zijn. U kunt dit vooraf afstemmen met uw zorgverzekeraar.

Over MondzorgPlus
MondzorgPlus is een ervaren en gespecialiseerde organisatie die zich speciaal richt op mondzorg voor bewoners van woonzorglocaties. Dankzij mobiele apparatuur geven zij mondzorg op uw eigen kamer/ appartement. Bij MondzorgPlus gaat de aandacht primair uit naar goede verzorging, hygiëne en een mond zonder belemmeringen, niet zozeer naar belastende (pijnlijke) tandheelkundige behandelingen. MondzorgPlus biedt te allen tijde oplossingen die passend en uitvoerbaar zijn.

  • Verplicht? De verplichte basiszorg-verzekering vergoedt verschillende tandheelkundige behandelingen. Voor MondzorgPlus kunt u aanvullende (niet-verplichte) verzekeringen afsluiten.
  • Wie verzekert? Afhankelijk van de situatie; uzelf bij uw zorgverzekeraar of op basis van een Wlz-indicatie.

INBOEDELVERZEKERING
Deze verzekering dekt schade aan spullen in de woning door bijvoorbeeld schade, brand of diefstal. Onder inboedel worden alle spullen verstaan die niet vastzitten (en dus zijn te verplaatsen/ verhuizen).

  • Verplicht? Ondanks dat een inboedelverzekering niet wettelijk verplicht is, wordt sterk aangeraden om dit wel te doen. De financiële gevolgen kunnen namelijk erg groot zijn, mocht er onverhoopt wat gebeuren.
  • Wie verzekert?  Meubels etc. die eigendom zijn van CuraMare (denk aan gordijnen, tv etc.)­  verzekert CuraMare. Uw eigen spullen, waaronder eigen meubels, sieraden, smartphone en bijzondere bezittingen verzekert uzelf. 

(PARTICULIERE) AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING
Deze verzekering vergoedt de schade die u, per ongeluk en zonder opzet, veroorzaakt aan spullen van anderen. Of als iemand anders door uw schuld letsel oploopt.

  • Verplicht?  Nee
  • Wie verzekert? 

Er zijn drie mogelijkheden:
- U maakt per ongeluk zelf iets kapot wat aan een ander toebehoort. > verzekert uzelf
- Een zorgmedewerker veroorzaakt schade aan uw spullen. > verzekert CuraMare
- U brengt lichamelijk letsel toe aan een andere bewoner of aan een zorgmedewerker. > verzekert uzelf

WETTELIJKE AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING
Deze verzekering is verplicht voor iedereen die een motorvoertuig heeft. Met een WA-verzekering bent u verzekerd voor schade die u met uw auto/ voertuig veroorzaakt.
Een WA (volledige) Casco verzekering is een aanvullende verzekering en geeft een betere dekking, maar is niet verplicht.

  • Verplicht? Ja
  • Wie verzekert? Uzelf

SCOOTMOBIEL/ELEKTRISCHE ROLSTOEL VERZEKERING
Maakt u gebruik van een scootmobiel of een elektrische rolstoel die via CuraMare is geleverd? Dan zorgt CuraMare dat deze
verzekerd is voor Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM).

  • Verplicht? Ja
  • Wie verzekert? CuraMare

UITVAARTVERZEKERING
Hierbij gaat het om kosten die te maken hebben met een uitvaart, bijvoorbeeld het werk van de uitvaartverzorger.

  • Verplicht? Nee
  • Wie verzekert? Uzelf

Praktische informatie na overlijden

Na het overlijden van een naaste komt er veel op u af. We willen u daarbij zo goed mogelijk ondersteunen. Informatie over opbaren, opleveren appartement/kamer, post, nazorg, enzovoorts vindt u in de folder Praktische informatie na overlijden.

Opleveren appartement/kamer
In de algemene voorwaarden bij de zorgovereenkomst is opgenomen dat na overlijden, uw nabestaanden, de kamer binnen 7 dagen leeg moeten opleveren. Bij langer gebruik van de kamer zijn wij genoodzaakt kosten in rekening te brengen. De kosten hiervoor bedragen € 190,- per dag. Meer informatie over deze regeling en opbaren, vindt u op pagina 7 en 8 van het document Wachtlijst- en opname beleid langdurige zorg CuraMare, te raadplegen via Publicaties