Als u zorg nodig heeft, dan komen er veel vragen op u af. Met als belangrijkste vraag, welke zorg heeft u precies nodig en waar kunt u dan terecht? CuraMare ZorgBemiddeling helpt u om de juiste zorg te vinden. Bijvoorbeeld als u
U kunt CuraMare Zorgbemiddeling bereiken op 0187 48 82 14 of via zorgbemiddeling@curamare.nl.
De zorg voor ouderen in Nederland staat onder druk. Er zijn steeds meer mensen die zorg nodig hebben, terwijl er een aanhoudend tekort aan zorgpersoneel is.
Ouderen die zorg of ondersteuning nodig hebben, blijven steeds vaker thuis wonen, met hulp van naasten en zorgprofessionals. Wanneer thuis wonen echt niet meer mogelijk is, is verhuizen naar een woonzorglocatie de volgende stap. Op deze manier blijven de plekken op de woonzorglocaties beschikbaar voor ouderen met intensievere zorgbehoefte.
Landelijke richtlijnen
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft samen met het zorgkantoor nieuwe landelijke richtlijnen vastgesteld voor cliënten met een VV4-indicatie (voorheen ZZP4-indicatie). Vanaf januari 2024 geldt het uitgangspunt 'Thuis tenzij'.
In lijn met de nieuwe landelijke richtlijnen organiseert ook CuraMare de zorg voor cliënten met een VV4-indicatie in onze regio in principe thuis. Voor nieuwe cliënten en cliënten op de wachtlijst met een VV4-indicatie kijken we eerst naar de mogelijkheden om zorg thuis te bieden. Dit doen we samen met de cliënt en zijn naasten. Langer, veilig en zelfstandig thuis blijven wonen kan bijvoorbeeld door:
Wat betekent dit ?
Voor cliënten met een VV4-indicatie die al in een woonzorglocatie verblijven, verandert er niets. Voor cliënten met een VV4- indicatie die al op de wachtlijst staan of zich nieuw aanmelden, gelden de volgende uitgangspunten:
Wanneer wel naar een woonzorglocatie?
Als het niet meer verantwoord is om thuis te blijven wonen, onderzoeken we de mogelijkheid van een verhuizing naar een woonzorglocatie. Dit noemen we een tenzij-situatie.
Contact
Heeft u vragen over deze veranderingen of over de zorgmogelijkheden? Neem dan contact op met ons team Zorgbemiddeling via 0187-488214 of via zorgbemiddeling@curamare.nl
Of bekijk hieronder de veelgestelde vragen.
Wat is een VV4-indicatie?
Wanneer u of een van uw naasten zorg nodig heeft dan moet er eerst vastgesteld worden welke zorg en hoeveel zorg. Hiervoor heeft u een zorgindicatie nodig. Een zorgindicatie wordt vastgesteld door het CIZ (Centrum Indicatie Zorg). De VV4-indicatie is de laagste indicatie die u kunt krijgen, VV5 en hoger betekenen dat iemand intensievere zorg nodig heeft.
Waarom kunt u met een VV4-indicatie niet meer standaard op een van onze woonzorglocaties komen wonen?
Er zijn steeds meer mensen die zorg nodig hebben, terwijl er een tekort aan zorgpersoneel is. Ouderen die zorg of ondersteuning nodig hebben, blijven steeds vaker thuis wonen, met hulp van naasten en zorgprofessionals. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft samen met het zorgkantoor nieuwe landelijke richtlijnen vastgesteld. CuraMare moet zich aan deze landelijke richtlijnen voor de zorg houden. Op deze manier blijven de plekken op de woonzorglocaties beschikbaar voor ouderen met meer intensieve zorgbehoefte.
Hoe ondersteunt CuraMare cliënten bij het thuis blijven wonen?
CuraMare biedt verschillende vormen van ondersteuning, zoals wijkverpleging, hulpmiddelen en Volledig Pakket Thuis (VPT). Samen kijken we naar de beste oplossing aangepast aan uw persoonlijke situatie.
Wat gebeurt er als zorg thuis niet meer verantwoord is?
Als zorg thuis niet meer mogelijk is, wordt in overleg met u en uw naasten een tenzij-situatie beoordeeld. Dit doen we samen met de zorgprofessional die bij u thuis betrokken is. Als blijkt dat u in aanmerking komt voor een plek in een woonzorglocatie, organiseren we dit, ook dan zijn we afhankelijk van de beschikbaarheid.
Om op een van woonzorglocaties te wonen is een indicatie nodig volgens de WLZ, de Wet Langdurige Zorg. Volgens deze wet is de zorg ingedeeld in profielen deze profielen Verpleging&Verzorging hebben een cijfer, bijvoorbeeld VV4. Waarbij geldt hoe hoger het cijfer, hoe zwaarder de zorg die nodig is. Voor verblijf op een van onze woonzorglocaties is een indicatie VV5 of hoger nodig.
Een indicatie vraagt u aan bij het CIZ, het Centrum Indicatiestelling Zorg (www.ciz.nl). CuraMare ZorgBemiddeling kan u ook helpen bij de aanvraag van uw indicatie.
U kunt CuraMare Zorgbemiddeling bereiken op 0187 48 82 14 of via zorgbemiddeling@curamare.nl.
Bekijk hier de actuele wachtlijst voor de woonzorglocaties.
Woont u nog geheel zelfstandig, maar merkt u dat u hulp nodig heeft in het huishouden, bij uw persoonlijke verzorging of medische hulp? Dan heeft u waarschijnlijk behoefte aan thuiszorg.
U kunt CuraMare Thuiszorg bereiken via thuiszorg@curamare.nl of 0187 89 59 00
Na uw aanvraag komt de wijkverpleegkundige bij u langs om vast te stellen of u recht heeft op zorg en ondersteuning, om welke zorg en ondersteuning het gaat. We kijken met u wat u zelf nog kunt, of wat u met hulp uit uw omgeving kunt oplossen. Daarna regelen we de zorg en ondersteuning die nodig is. Thuiszorg wordt vergoedt door uw zorgverzekeraar en valt onder basisverzekering.
Voor hulp in het huishouden heeft u een indicatie van de gemeente nodig. Deze indicatie kunt u aanvragen bij het WMO-loket van uw gemeente. Voor hulp in het huishouden geldt altijd een eigen bijdrage, hoe hoog deze bijdrage is, is afhankelijk van uw inkomen. Deze bijdrage wordt vastgesteld door het CAK.
Kunt u of uw naaste om medische redenen tijdelijk niet thuis wonen? Een tijdelijk verblijf op de afdeling kortdurende zorg in één van de woonzorglocaties van CuraMare kan bijdragen aan uw revalidatie- of hersteltraject. Tijdens het verblijf bieden wij u de zorg die u nodig heeft.
Binnen CuraMare zijn verschillende vormen van kortdurend verblijf mogelijk: Eerstelijns verblijf (ELV) en Geriatrische Revalidatie Zorg (GRZ).
In de woonzorglocaties De Vliedberg in Ouddorp en Bestenwaerd in Dirksland kunt u opgenomen worden voor een kortdurend verblijf met een Eerste Lijns Verblijf-indicatie. ELV is ‘een medisch noodzakelijk, kortdurend verblijf in verband met geneeskundige zorg, waarbij 24-uurs toezicht of zorg in de nabijheid aanwezig is, al dan niet gepaard gaande met verpleging, verzorging of paramedische zorg’. Het is een tijdelijke opname gericht op herstel en terugkeer naar de thuissituatie. Aan het begin van de opname wordt met u een ontslagdatum afgesproken die periodiek geëvalueerd wordt. De zorg wordt vergoed door uw zorgverzekeraar en valt onder het eigen risico van uw zorgverzekering.
U vindt op deze pagina meer informatie over onze ELV zorg.
In Nieuw Rijsenburgh kunt u terecht voor Geriatrische Revalidatie Zorg. Het verschil tussen een eerstelijns verblijf en revalidatiezorg is dat er bij revalidatiezorg een medische indicatie is voor behandeling door verschillende behandelaren. Bijvoorbeeld fysiotherapie, logopedie en een diëtist. In Nieuw Rijsenburgh revalideert u onder specialistische begeleiding met als doel dat u weer thuis kunt wonen met thuiszorg indien nodig. Er wordt met u, uw arts en andere behandelaren een behandelplan opgesteld waarbij gekeken wordt welk behandeltraject u nodig heeft. In het revalidatieklimaat stimuleren we u om zo snel mogelijk, veilig èn zelfstandig de dagelijkse handelingen weer uit te kunnen voeren die nodig zijn om thuis te kunnen functioneren.
U vindt op deze pagina meer informatie over onze GRZ.
Wie betaalt het kortdurend verblijf?
Tijdelijke zorg en opvang vanwege medische redenen worden betaald vanuit de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Voor ELV geldt dat de indicatie onder het eigen risico van uw zorgverzekering valt.
Naar huis?
Na uw tijdelijk verblijf keert u terug naar uw thuissituatie. CuraMare Thuiszorg biedt u desgewenst professionele zorg aan huis. Aanmelden Uw medisch specialist van het ziekenhuis of huisarts kan u adviseren om te herstellen bij CuraMare.
Aanmelden voor een eerstelijns verblijf of revalidatiezorg gaat altijd via het ziekenhuis (transferverpleegkundige) of uw huisarts.
Zodra u een indicatie voor zorg heeft en in aanmerking komt voor wonen op een van de woonzorglocaties van CuraMare, wordt u op de wachtlijst geplaatst. De wachtlijst geeft slechts een indicatie.
De wachtlijst van de ene woonzorglocatie krimpt sneller dan die van het andere. Daarnaast spelen type zorg, uw eigen voorkeuren en mate van urgentie een rol. Ook zijn er mensen die hun beurt voorbij laten gaan als er plaats is of al elders zijn geplaatst, waardoor de wachtlijst dus ‘sneller gaat'. Neem daarom altijd contact op met de zorgbemiddelaars en overleg over wijzigingen in uw situatie en de eventuele wachttijd die daarbij komt kijken en de huidige wachttijd.
Gedurende de wachtperiode begeleiden en adviseren wij u om deze periode zo prettig en verantwoord mogelijk te laten verlopen. Zo nodig bemiddelen wij voor inzet van thuiszorg of voor een andere zorgaanbieder. Zodra er een plek vrij is op de locatie van uw voorkeur nemen wij contact met u en/of uw contactpersoon op.
Onderstaand ziet u de actuele wachtlijstcijfers van de woonzorglocaties.
Nieuw Rijsenburgh | De Vliedberg | Bestenwaerd | Ebbe en Vloed | |||
Actief plaatsen | Wacht op voorkeur | Wacht op voorkeur | Wacht op voorkeur | Wacht op voorkeur | ||
Juni | 11 | 52 | 15 | 22 | 14 | |
Juli | 12 | 54 | 14 | 20 | 14 | |
Aug | 18 | 51 | 14 | 16 | 14 | |
Sep | 16 | 51 | 15 | 15 | 13 | |
Okt | 11 | 41 | 13 | 13 | 10 | |
Nov | 8 | 38 | 17 | 11 | 9 | |
Dec | 12 | 32 | 12 | 8 | 8 | |
Jan'25 | 14 | 34 | 17 | 4 | 8 |
Wilt u meer weten over het aanvragen van zorg en een indicatie of hoe het precies zit met zorgkosten en wetgeving? Kijk dan op een van onderstaande sites:
CuraMare ouderenzorg wil verantwoorde en kwalitatief goede zorg leveren aan zorgvragers. Om dit op iedere locatie te bereiken, gelden voor de verschillende woonvormen een aantal richtlijnen (in- en exclusiecriteria). Hierin is omschreven wanneer iemand voor opname en ontslag in aanmerking komt. CuraMare Zorgbemiddeling werkt binnen de kaders van deze richtlijnen.
Download: het document in- en exclusiecriteria wordt momenteel herzien.
Als u van ons zorg ontvangt dan sluiten wij met u een zorgovereenkomst. Hierin is opgenomen welke zorg u van ons ontvangt en welke afspraken er met u gemaakt zijn.
Op de zorgovereenkomst zijn algemene voorwaarden van toepassing. De algemene voorwaarden zijn gewijzigd in modules, hieronder heeft u een overzicht wanneer welke algemene voorwaarden / modules van toepassing zijn.
Onderstaande algemene voorwaarden en modules zijn van toepassing op zorgovereenkomsten getekend vanaf 05-07-2022:
Vanaf 30-3-2021 tot 05-07-2022 waren onderstaande algemene voorwaarden en modules van toepassing op zorgovereenkomst getekend na 30-3-2021, deze documenten zijn vervangen door voorgaande documenten. De wijzigingen zijn opgenomen in dit overzicht.
Zorgovereenkomsten getekend vóór 16-11-2020 vallen onder de oude voorwaarden:
De intramurale zorgovereenkomsten getekend vanaf 16-11-2020 en vóór 30-03-2021 vallen onder de deze voorwaarden (uitgezonderd de overeenkomsten voor huishouding en dagbesteding).