Als u zorg nodig heeft, dan komen er veel vragen op u af. Met als belangrijkste vraag, welke zorg heeft u precies nodig en waar kunt u dan terecht? CuraMare ZorgBemiddeling helpt u om de juiste zorg te vinden. Bijvoorbeeld als u
U kunt CuraMare Zorgbemiddeling bereiken op 0187 48 82 14 of via zorgbemiddeling@curamare.nl.
Om op een van onze woonzorglocaties te wonen is een indicatie nodig volgens de WLZ, de Wet Langdurige Zorg. Volgens deze wet is de zorg ingedeeld in ZorgZwaartePakketten, waarbij geldt hoe hoger het cijfer, hoe zwaarder de zorg die nodig is. Voor verblijf in een verzorgingshuis, dus om bijna zelfstandig in een appartement op een van onze locaties te kunnen wonen, is een ZorgZwaartePakket 4 of hoger nodig. Voor verblijf in een verpleeghuis, dus op een woongroep, is een ZorgZwaartePakket 5 of hoger nodig.
De indicatie voor langdurige intensieve zorg wordt aangevraagd bij het CIZ, het Centrum Indicatiestelling Zorg. CuraMare ZorgBemiddeling kan u helpen bij de aanvraag van uw indicatie.
U kunt CuraMare Zorgbemiddeling bereiken op 0187 48 82 14 of via zorgbemiddeling@curamare.nl.
Bekijk hier de actuele wachtlijst voor de woonzorglocaties.
Woont u nog geheel zelfstandig, maar merkt u dat u hulp nodig heeft in het huishouden, bij uw persoonlijke verzorging of medische hulp? Dan heeft u waarschijnlijk behoefte aan thuiszorg.
Voor thuiszorg heeft u een indicatie nodig van de wijkverpleegkundige. Deze indicatie kunt u op verschillende manieren aanvragen:
Bij de thuiszorgteams van CuraMare Thuiszorg.
U kunt de thuiszorgteams bereiken op:
• Regio Oostflakkee 06 20 70 37 15
• Regio Middelharnis 06 13 29 94 94
• Regio Dirksland 06 22 26 08 15
• Regio Goedereede 06 51 75 04 53
• Regio Hellevoetsluis 06 22 76 55 43
• Regio Brielle 06 22 55 25 41
• thuiszorg@curamare.nl
Na uw aanvraag komt de wijkverpleegkundige bij u langs om vast te stellen of u recht heeft op zorg en ondersteuning, om welke zorg en ondersteuning het gaat. We kijken met u wat u zelf nog kunt, of wat u met hulp uit uw omgeving kunt oplossen. Daarna regelen we de zorg en ondersteuning die nodig is. Thuiszorg wordt vergoedt door uw zorgverzekeraar en valt onder basisverzekering.
Voor hulp in het huishouden heeft u een indicatie van de gemeente nodig. Deze indicatie kunt u aanvragen bij het WMO-loket van uw gemeente. Voor hulp in het huishouden geldt altijd een eigen bijdrage, hoe hoog deze bijdrage is, is afhankelijk van uw inkomen. Deze bijdrage wordt vastgesteld door het CAK.
Heeft u thuis een hulpmiddel nodig, dan kunt u deze aanvragen via het zorgloket van uw gemeente. CuraMare Thuiszorg kan u helpen te bepalen wat u nodig heeft en helpt bij uw aanvraag.
CuraMare heeft uitleenpunten voor hulpmiddelen aan de Nieuwstraat 56 in Middelharnis, Schansweg 53 in Ouddorp en Marconiweg 12e in Hellevoetsluis. Neem contact op met CuraMare Thuiszorg voor ondersteuning bij de aanvraag van hulpmiddelen.
• Regio Oostflakkee 06 20 70 37 15
• Regio Middelharnis 06 13 29 94 94
• Regio Dirksland 06 22 26 08 15
• Regio Goedereede 06 51 75 04 53
• Regio Hellevoetsluis 06 22 76 55 43
• Regio Brielle 06 22 55 25 41
• thuiszorg@curamare.nl
Met onze persoonsalarmering kunt u in geval van nood met één druk op de knop van uw pols- of halszender hulp inroepen. Er zijn twee varianten:
Sociale alarmering: u alarmeert naar één van uw contactpersonen
Professionele alarmering: waarbij u alarmeert naar een medewerker van CuraMare.
Neem contact op met CuraMare Thuiszorg voor meer informatie over de mogelijkheden en kosten:
• Regio Oostflakkee 06 20 70 37 15
• Regio Middelharnis 06 13 29 94 94
• Regio Dirksland 06 22 26 08 15
• Regio Goedereede 06 51 75 04 53
• Regio Hellevoetsluis 06 22 76 55 43
• Regio Brielle 06 22 55 25 41
• thuiszorg@curamare.nl
Als u kortdurende zorg of revalidatienodig heeft, zijn er een aantal opties:
Voor kortdurende zorg om te herstellen na een ziekenhuisopname heeft u een indicatie nodig van het CIZ. Deze aanvraag verloopt via uw behandelend arts of de huisarts. Komt u na behandeling in het ziekenhuis naar een van onze locaties voor revalidatiezorg, dan wordt u hierin begeleidt door de Transferverpleegkundige van het ziekenhuis. Omdat het in geval van revalidatiezorg gaat om een persoonlijk traject, nemen zij contact met u op om u te informeren over uw revalidatie en wat daar voor nodig is.
Nieuw Rijsenburgh biedt geriatrische revalidatiezorg, zorg voor kwetsbare ouderen na bijvoorbeeld een operatie of als de conditie achteruit gaat door een (chronische) long- of hartaandoening.
Bij geriatrische revalidatiezorg is de behandeling gericht op functieherstel om u weer zo zelfstandig mogelijk te krijgen, zodat (gedeeltelijk) zelfstandig wonen weer mogelijk is. Deze op herstel gerichte zorg verschilt wezenlijk van de permanente zorg die op onze woonzorglocaties wordt geboden. Geriatrische revalidatiezorg is met name geschikt in de volgende situaties:
Respijtzorg is bedoeld om mantelzorgers te ontlasten door tijdelijk hun zorgtaken over te nemen. Respijtzorg valt onder de WMO - Wet Maatschappelijke Ondersteuning – en per persoon wordt bepaalt wat passende respijtzorg is. Dit kan dagbegeleiding zijn, maar ook tijdelijk verblijf op een woonzorglocatie. Respijtzorg kan aangevraagd worden via uw gemeente, uw zorgverzekeraar of in overleg met de wijkverpleegkundige . Bekijk hier de folder Respijtzorg-dementie voor meer informatie.
Heeft u zorg nodig, maar wilt u toch op vakantie? Dat kan, maar de kosten hiervoor worden (meestal) niet vergoed. Als u meer wilt weten over hotelzorg op een van onze woonzorglocaties dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de locaties.
Zodra u een indicatie voor zorg heeft en in aanmerking komt voor wonen op een van de woonzorglocaties van CuraMare, wordt u op de wachtlijst geplaatst.
De wachtlijst geeft slechts een indicatie. De wachtlijst van de ene woonzorglocatie krimpt sneller dan die van het andere. Daarnaast spelen type zorg, uw eigen voorkeuren en mate van urgentie een rol. Ook zijn er mensen die hun beurt voorbij laten gaan als er plaats is of al elders zijn geplaatst, waardoor de wachtlijst dus ‘sneller gaat'. Neem daarom altijd contact op met de zorgbemiddelaars en overleg over wijzigingen in uw situatie en de eventuele wachttijd die daarbij komt kijken en de huidige wachttijd.
Gedurende de wachtperiode begeleiden en adviseren wij u om deze periode zo prettig en verantwoord mogelijk te laten verlopen. Zo nodig bemiddelen wij voor inzet van thuiszorg of voor een andere zorgaanbieder.
Onderstaand ziet u de wachtlijstcijfers van de woonzorglocaties. Het plaatsingsbeleid van CuraMare leest u hier.
Nieuw Rijsenburgh | De Vliedberg | Geldershof | Ebbe en Vloed | |||||||
Actief wachtend CuraMare |
Niet actief wachtend |
Niet actief wachtend |
Niet actief wachtend |
Niet actief wachtend |
||||||
Okt | 5 | 7 | 12 | 8 | 2 | |||||
Nov | 11 | 11 | 11 | 9 | 3 | |||||
Dec | 7 | 14 | 10 | 9 | 6 | |||||
2021 | ||||||||||
Jan | 10 | 12 | 10 | 9 | 11 |
Actief wachtend
Is er een dringende opnamebehoefte bij een cliënt door de situatie rond zijn gezondheid of gedrag? En moet opname zo snel mogelijk gerealiseerd worden maar heeft de dossierhouder niet direct een plaats beschikbaar? Dan is de leveringsstatus “Actief wachtend” van toepassing. Die status benadrukt de noodzaak voor snelle opname. Uitgangspunt voor deze situaties is dat opname/overbruggingszorg bij de (voorkeur)aanbieder binnen de treeknorm (= 6 weken) plaatsvindt. Zorgkantoren bewaken dat Actief wachtende cliënten binnen de treeknorm worden opgenomen. Uiterlijk twee weken voor het bereiken van de norm neemt het zorgkantoor contact op met de cliënt en de zorgaanbieder voor overleg over de situatie en eventuele wachtlijstbemiddeling. In overleg met het Zorgkantoor is beperkte verlenging van de zorgtoewijzing mogelijk.
Niet-actief wachtend
Heeft een cliënt een opnamewens, maar is deze niet dringend (kan de cliënt thuis op verantwoorde wijze wachten op opname bij zijn voorkeuraanbieder)? En blijven de kosten voor zorg thuis binnen het basisbudget? Dan is de leveringsstatus “Niet-actief wachtend” van toepassing. Voor een Niet-actief wachtende cliënt geldt dat: de cliënt bij ongewijzigde, (stabiele) omstandigheden op voorhand instemt met opname bij zijn instelling van voorkeur als er binnen één jaar een plaats beschikbaar komt. Is dit niet mogelijk dan wordt overbruggingszorg aangeboden.
Wilt u meer weten over het aanvragen van zorg en een indicatie of hoe het precies zit met zorgkosten en wetgeving? Kijk dan op een van onderstaande sites:
CuraMare ouderenzorg wil verantwoorde en kwalitatief goede zorg leveren aan zorgvragers. Om dit op iedere locatie te bereiken, gelden voor de verschillende woonvormen een aantal richtlijnen (in- en exclusiecriteria). Hierin is omschreven wanneer iemand voor opname en ontslag in aanmerking komt. CuraMare Zorgbemiddeling werkt binnen de kaders van deze richtlijnen. Klik hier om de in- en exclusiecriteria te lezen.
Als u van ons zorg ontvangt dan sluiten wij met u een zorgovereenkomst. Hierin is opgenomen welke zorg u van ons ontvangt en welke afspraken er met u gemaakt zijn.
Op de zorgovereenkomst zijn algemene voorwaarden van toepassing. De algemene voorwaarden zijn gewijzigd in modules, hieronder heeft u een overzicht wanneer welke algemene voorwaarden / modules van toepassing zijn.
Als u voor 16-11-2020 een zorgovereenkomst heeft ontvangen voor wonen met zorg dan zijn de volgende algemene voorwaarden van toepassing:
Vanaf 16-11-2020 zijn algemene voorwaarden in de vorm van modules van toepassing. De modules zijn eenvoudiger opgesteld dan de vorige algemene voorwaarden. Indien u na 16-11-2020 een nieuwe of gewijzigde zorgvraag heeft dan ontvangt u een nieuwe zorgovereenkomst met de bijbehorende modules.
Voor thuiszorg zijn onderstaande modules per 16-11-2020 van toepassing.